Pada kali ini cuba kita lihat cara-cara bertutur dalam bahasa
inggeris yang betul di pejabat. Jika anda bekerja di syarikat-syarikat
swasta yang mempunyai pelbagai bangsa ataupun anda bekerja di
syarikat-syarikat multinasional maka anda tidak dapat lari dari
keperluan bertutur dalam bahasa inggeris. Saya berpendapat terdapat dua
situasi yang wujud di tempat kerja anda iaitu:-
1) Situasi tidak formal – Merujuk kepada perbualan dengan rakan-rakan sepejabat yang tidak memerlukan anda bertutur bahasa inggeris secara formal dan teratur. Pertuturan lebih ringkas dan tidak memerlukan sangat ketepatan dari segi nahu (grammar). Bagaimanapun anda perlulah juga memastikan yang bahasa inggeris anda tidaklah terlalu cacat nahunya kerana cara anda bertutur dalam bahasa inggeris akan membentuk imej anda di pejabat.
2) Situasi formal – Situasi formal wujud bila anda
perlu bertutur atas urusan rasmi pejabat seperti semasa mesyuarat, perbincangan dengan pihak atasan, persembahan dan lain-lain urusan pejabat yang formal. Urusan dengan pihak luaran seperti dengan pelanggan, pembekal, pihak berkuasa dan sebagainya hendaklah senantiasa berbentuk formal kerana dalam berurusan dengan pihak luaran anda adalah sebagai wakil syarikat dan ianya akan membentuk imej syarikat pada mata pihak luar tersebut.
Cuba kita lihat contoh pertuturan formal dan tidak
formal.
Greetings at work
Greetings ialah cara kita menegur rakan sepejabat dan juga pihak atasan atau boss kita
dipejabat. Greetings walaupun nampak remeh tapi ianya amat penting kerana ianya kadang-kadang akan mempengaruhi situasi dipejabat anda.Anda mungkin dianggap sombong atau tidak pandai bersosial jika anda tidak menegur rakan2 dan pihak atasan bila berjumpa mereka pada waktu pagi ataupun pada masa mula bekerja.
Informal greetings
Menegur rakan2 sepejabat tidak perlu panjang dan
formal.Contoh2 teguran ialah:-
1. Morning Ali.
2. Good morning Rosmah
3. Hi, Ros.
Kalau nak panjang sikit mungkin anda boleh menegur sebegini:
1. Morning Ali. How are you today?
2. Hi Bala. How are you doing today?
3. Good morning Rosmah. Had your breakfast already?
Or kalau hari Isnin selepas bercuti di hujung minggu atau kawan anda tu baru balik bercuti anda boleh le bersembang panjang sikit seperti:
1. Morning Ali. How was your weekend?
2. Hi Ros. How was your holiday?
3. Good morning Ahmad. How was your trip to Genting? I
hope you had an enjoyable time.
4. Hi Chong. How’s your weekend? Did you go anywhere?
Untuk yang nak lebih rapat dengan rakan sepejabat mungkin anda boleh mengajak rakan anda untuk bersarapan dengan anda dan anda boleh mengajak mereka dengan :-
1. Hi Ali. Would you like to join me for breakfast?
2. Morning Ros. Let’s go for breakfast.
3. Good morning John. I’m going for my breakfast now.
Would you like to join me?
4. Assalamualaikum Ahmad. Would you like to have breakfast with
me?
Pertuturan tidak formal tidak memerlukan kesempurnaan nahu tetapi sekadar untuk mewujudkan hubungan yang baik dengan rakan-rakan sekerja anda.
Answering greetings
Jika contoh diatas menerangkan cara menegur rakan-rakan sepejabat maka berikut pula ialah contoh anda menjawab greetings.
1. Jika rakan anda menegur, Morning Ali atau Good
morning Ali
maka anda boleh le menjawab secara ringkas dengan
Morning
Morning Ros
ataupun Good morning to you too
2. Jika rakan anda menegur, Hi, Ros.
maka anda boleh lah menjawab ,
Hi Ali ataupun, Good morning Ali atau Morning Ali
Jika teguran yang diterima panjang sikit mungkin anda boleh menjawab sebegini:
1. Morning Ali. How are you today?
Anda juga boleh menjawab,
Morning Ahmad. Fine, thank you.
ataupun
Morning Ahmad. Just great.
2. Hi Bala. How are you doing today?
Jawapan anda ,
Hi Alex. I’m doing fine, thank you.
ataupun
Morning Alex. Just great.
3. Good morning Rosmah. Had your breakfast already?
Jawapan anda , Good morning Alex. I just had my
breakfast. jika anda baru sahaja habis bersarapan
ataupun
‘Good Morning Alex. Not yet. Would you like to
join me for breakfast?’
jika anda belum bersarapan dan ingin mengajak Alex bersarapan bersama.
Anda juga boleh menjawab Good Morning Alex. Not yet.
I’m skipping breakfast today as I have a lot of work
to be done.’
jika anda tidak ambil sarapan kerana ada banyak kerja untuk diselesaikan.
belajar bahasa inggeris seremban belajar bahasa inggeris nak belajar bahasa inggeris panduan belajar bahasa inggeris cara mudah belajar bahasa inggeris cara belajar bahasa inggeris kursus bahasa inggeris belajar bahasa inggeris dengan mudah grammar bahasa inggeris teknik belajar bahasa inggeris kelas belajar bahasa inggeris belajar bahasa english belajar bahasa inggeris cara mudah tips belajar bahasa inggeris cara-cara belajar bahasa inggeris panduan belajar bahasa arab panduan mudah saya saya kelas bahasa inggeris Panchor Seremban Negeri Sembilan, belajar bahasa inggeris kelas bahasa inggeris kursus bahasa inggeris kelas belajar bahasa inggeris belajar bahasa inggeris dengan mudah kelas bahasa english kursus bahasa inggeris di Panchor Seremban Negeri Sembilan,OUM,PTPTL,Kolej Negeri,cosmopoint, taman putra perdana, puchong, cyberjaya, putrajaya, lim kok wing, universiti multimedia, MMU, bandar puteri, saujana putra,


KLIK ICON TWITTER & FACEBOOK DIBAWAH DAN SHARE INFO DI LAMAN INI BERSAMA KENALAN ANDA.... Berkongsi Amalan Mulia !
1) Situasi tidak formal – Merujuk kepada perbualan dengan rakan-rakan sepejabat yang tidak memerlukan anda bertutur bahasa inggeris secara formal dan teratur. Pertuturan lebih ringkas dan tidak memerlukan sangat ketepatan dari segi nahu (grammar). Bagaimanapun anda perlulah juga memastikan yang bahasa inggeris anda tidaklah terlalu cacat nahunya kerana cara anda bertutur dalam bahasa inggeris akan membentuk imej anda di pejabat.
2) Situasi formal – Situasi formal wujud bila anda
perlu bertutur atas urusan rasmi pejabat seperti semasa mesyuarat, perbincangan dengan pihak atasan, persembahan dan lain-lain urusan pejabat yang formal. Urusan dengan pihak luaran seperti dengan pelanggan, pembekal, pihak berkuasa dan sebagainya hendaklah senantiasa berbentuk formal kerana dalam berurusan dengan pihak luaran anda adalah sebagai wakil syarikat dan ianya akan membentuk imej syarikat pada mata pihak luar tersebut.
Cuba kita lihat contoh pertuturan formal dan tidak
formal.
Greetings at work
Greetings ialah cara kita menegur rakan sepejabat dan juga pihak atasan atau boss kita
dipejabat. Greetings walaupun nampak remeh tapi ianya amat penting kerana ianya kadang-kadang akan mempengaruhi situasi dipejabat anda.Anda mungkin dianggap sombong atau tidak pandai bersosial jika anda tidak menegur rakan2 dan pihak atasan bila berjumpa mereka pada waktu pagi ataupun pada masa mula bekerja.
Informal greetings
Menegur rakan2 sepejabat tidak perlu panjang dan
formal.Contoh2 teguran ialah:-
1. Morning Ali.
2. Good morning Rosmah
3. Hi, Ros.
Kalau nak panjang sikit mungkin anda boleh menegur sebegini:
1. Morning Ali. How are you today?
2. Hi Bala. How are you doing today?
3. Good morning Rosmah. Had your breakfast already?
Or kalau hari Isnin selepas bercuti di hujung minggu atau kawan anda tu baru balik bercuti anda boleh le bersembang panjang sikit seperti:
1. Morning Ali. How was your weekend?
2. Hi Ros. How was your holiday?
3. Good morning Ahmad. How was your trip to Genting? I
hope you had an enjoyable time.
4. Hi Chong. How’s your weekend? Did you go anywhere?
Untuk yang nak lebih rapat dengan rakan sepejabat mungkin anda boleh mengajak rakan anda untuk bersarapan dengan anda dan anda boleh mengajak mereka dengan :-
1. Hi Ali. Would you like to join me for breakfast?
2. Morning Ros. Let’s go for breakfast.
3. Good morning John. I’m going for my breakfast now.
Would you like to join me?
4. Assalamualaikum Ahmad. Would you like to have breakfast with
me?
Pertuturan tidak formal tidak memerlukan kesempurnaan nahu tetapi sekadar untuk mewujudkan hubungan yang baik dengan rakan-rakan sekerja anda.
Answering greetings
Jika contoh diatas menerangkan cara menegur rakan-rakan sepejabat maka berikut pula ialah contoh anda menjawab greetings.
1. Jika rakan anda menegur, Morning Ali atau Good
morning Ali
maka anda boleh le menjawab secara ringkas dengan
Morning
Morning Ros
ataupun Good morning to you too
2. Jika rakan anda menegur, Hi, Ros.
maka anda boleh lah menjawab ,
Hi Ali ataupun, Good morning Ali atau Morning Ali
Jika teguran yang diterima panjang sikit mungkin anda boleh menjawab sebegini:
1. Morning Ali. How are you today?
Anda juga boleh menjawab,
Morning Ahmad. Fine, thank you.
ataupun
Morning Ahmad. Just great.
2. Hi Bala. How are you doing today?
Jawapan anda ,
Hi Alex. I’m doing fine, thank you.
ataupun
Morning Alex. Just great.
3. Good morning Rosmah. Had your breakfast already?
Jawapan anda , Good morning Alex. I just had my
breakfast. jika anda baru sahaja habis bersarapan
ataupun
‘Good Morning Alex. Not yet. Would you like to
join me for breakfast?’
jika anda belum bersarapan dan ingin mengajak Alex bersarapan bersama.
Anda juga boleh menjawab Good Morning Alex. Not yet.
I’m skipping breakfast today as I have a lot of work
to be done.’
jika anda tidak ambil sarapan kerana ada banyak kerja untuk diselesaikan.
belajar bahasa inggeris seremban belajar bahasa inggeris nak belajar bahasa inggeris panduan belajar bahasa inggeris cara mudah belajar bahasa inggeris cara belajar bahasa inggeris kursus bahasa inggeris belajar bahasa inggeris dengan mudah grammar bahasa inggeris teknik belajar bahasa inggeris kelas belajar bahasa inggeris belajar bahasa english belajar bahasa inggeris cara mudah tips belajar bahasa inggeris cara-cara belajar bahasa inggeris panduan belajar bahasa arab panduan mudah saya saya kelas bahasa inggeris Panchor Seremban Negeri Sembilan, belajar bahasa inggeris kelas bahasa inggeris kursus bahasa inggeris kelas belajar bahasa inggeris belajar bahasa inggeris dengan mudah kelas bahasa english kursus bahasa inggeris di Panchor Seremban Negeri Sembilan,OUM,PTPTL,Kolej Negeri,cosmopoint, taman putra perdana, puchong, cyberjaya, putrajaya, lim kok wing, universiti multimedia, MMU, bandar puteri, saujana putra,